Influencer prowadzi działalność gospodarczą w której nagrywa filmiki promujące jakiś produkt. Czy zakup tego produktu może zostać wliczony w koszty firmy?
Jeżeli produkt został zakupiony z własnych środków przedsiębiorcy, to oczywiście że tak, gdyż jest to jego narzędzie pracy bez którego nie może prowadzić działalności.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Osoba, która zarabia na nagrywaniu promocji/recenzji musi posiadać i wykorzystać dany produkt na filmiku lub w programie, aby poprawnie go przedstawić swoim widzom. Od tego jak dobrze przedstawi jego możliwości zależy jego/jej oglądalność, a tym samym przychód dla firmy. Aspekt ten najczęściej dotyczy obecnych na rynku dziennikarzy, a także nowych jego uczestników takich jak youtuberzy, instagramerzy, tiktokerzy, którymi mogą być również fryzjerki, kosmetyczki lub po prostu osoby lubiące tworzyć recenzje. W takim wypadku wszelkiego rodzaju produkty, które przedsiębiorca z własnych środków kupuje, promuje i które zwiększają oglądalność programu telewizyjnego lub kanału czyli: kosmetyki, narzędzia, czy nawet zabawki takie jak np. pudełko klocków, będzie dla przedsiębiorcy kosztem.
Powyższy artykuł został sporządzony, w oparciu o przepisy z Ustawy o podatku dochodowym z Dz.U.2021.1128 t.j. oraz interpretację Krajowej Informacji Skarbowej sygnatura 0115-KDIT3.4011.214.2019.2.DR.